Η «Ημέρα Ψηφιακής Μάθησης» έχει καθιερωθεί να γιορτάζεται στις 22 Φεβρουαρίου παγκόσμια. Ο όρος «Ψηφιακή Μάθηση» έχει εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια, παρόλα αυτά, ιδιαίτερα στην περίοδο της πανδημίας βιώσαμε όλοι κάποια μορφή της ηλεκτρονικής μάθησης λόγω της κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Η ηλεκτρονική μάθηση αξιοποιεί τις δυναμικά εξελισσόμενες ψηφιακές τεχνολογίες και τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση και διαμορφώνει μια νέα εκπαιδευτική πλατφόρμα, όπου συγκλίνουν η τυπική εκπαίδευση, οι μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης και η εκπαίδευση από απόσταση.
Ζούμε σε μια εποχή ταχύτατων εξελίξεων σε όλους τους τομείς.
Το περιβάλλον που διαμορφώνεται είναι έντονα ανταγωνιστικό και η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών έχουν αλλάξει πλήρως το περιβάλλον αυτό. Τα σύγχρονα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που βασίζονται στο Διαδίκτυο δε θα μπορούσαν να μείνουν ανεπηρέαστα και προσαρμόζονται στις απαιτήσεις των καιρών προσφέροντας:
• Ευελιξία και διεύρυνση συμμετοχής σε εκπαιδευτικά προγράμματα.
• Ανοικτό εκπαιδευτικό περιεχόμενο, πόρους και δίκτυα γνώσης.
• Αμφίδρομη διακίνηση εκπαιδευτικού περιεχομένου-λόγου μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων.
• Δυνατότητες ανεξάρτητης (αυτο-κατευθυνόμενης) μάθησης και συνεργατικής μάθησης.
Οι μορφές που μπορεί να πάρει η ψηφιακή μάθηση είναι τρεις:
Α) Η ηλεκτρονικά υποστηριζόμενη μάθηση,
Β) Η μικτή ή υβριδική μάθηση και
Γ) Η πλήρης ηλεκτρονική μάθηση.
Είναι αναπόφευκτο ότι η μάθηση σε ψηφιακό περιβάλλον θα αυξηθεί στο μέλλον και η ελπίδα είναι ότι αυτό θα διασφαλίσει ότι οι μαθητές θα αποκτήσουν επίσης μεγαλύτερη ψηφιακή ικανότητα.
Πέρα όμως από τα θετικά αυτής της μορφής μάθησης, τα οποία είναι αδιαμφισβήτητα, υπάρχουν και κάποιες αρνητικές πτυχές. Η χρήση ψηφιακών μεθόδων διδασκαλίας δεν οδηγεί απαραίτητα σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα μιας και οι τελευταίες έρευνες αναδεικνύουν ότι η μέθοδος γραφής σε χαρτί, βοηθάει τον εγκέφαλο να διατηρεί καλύτερα τις πληροφορίες.
Ένα άλλο ζήτημα που πρέπει να εξεταστεί στο πλαίσιο της ψηφιακής μάθησης είναι ο συνολικός χρόνος προβολής στην οποία εκτίθενται τα παιδιά και οι έφηβοι. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι πάρα πολύς χρόνος σε απευθείας σύνδεση μπορεί να έχει δυσμενείς ψυχολογικές επιπτώσεις και καθυστέρηση στην ανάπτυξη τομέων όπως η γλώσσα και η μνήμη.
Η ανάπτυξη ψηφιακών μαθησιακών περιβάλλοντων δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Παρόλα αυτά, η υιοθέτηση έξυπνα σχεδιασμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τα οποία εισάγουν και την τεχνολόγια, μπορούν να οδηγήσουν σε αποτελεσματικότερη μάθηση για όλους, παιδιά και ενήλικες.
Previous